Kalmarhemstudent Kalmarhem

Vanliga frågor

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Varför kan jag inte logga in mig på Mina sidor?

  • Är det första gången du besöker vår nya webbplats så måste du registrera om dig först. Registrera om mig

  • Jag har fått ett erbjudande. Vad gäller?

  • Ett erbjudande innebär att du får möjlighet att se lägenheten och inom angiven tid svara JA eller NEJ till eventuell kontraktskrivning. Observera att ett erbjudande inte är detsamma som en intresseanmälan! Tackar du JA till erbjudandet så har du oavsett placering stor chans att lägenheten blir din och kontrakt skapas. Skulle du mot förmodan ångra ditt JA svar och eventuell kontraktskrivning är din kötid nollställd och du har även en uppsägningstid på 3 månader.

  • Vart lämnar/hämtar jag mina nycklar?

  • Nycklar lämnas tillbaka/hämtas hos Kundservice för din egen trygghets skull. Lämnar du inte in komplett antal nycklar blir du debiterad för cylinderbyte.

     

  • Kan jag ta över ett hyreskontrakt?

  • Du kan endast ta över ett hyreskontrakt om du varit skriven på samma adress som din maka/make alternativt sambo i minst 36 månader. Med sambo avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. 

  • Jag vill stå med på min sambos kontrakt, går det?

  • Nej, det är inte möjligt att skriva sig på ett befintligt kontrakt.
    Vid en eventuell separation har du däremot möjlighet att överta lägenheten under förutsättning att du tillsammans med din sambo varit folkbokförd  på den aktuella adressen i mer än 24 månader, oavsett om du står med på kontraktet eller inte. Detta ska styrkas med ett utdrag från Skattemyndigheten.

  • Har jag tre månaders uppsägning fast jag byter lägenhet inom Kalmarhem?

  • Ja, du har alltid tre månaders uppsägning enligt hyreslagen

     

  • Hur söker man lägenhet?

  • Registrera dig här på vår webbsida. Du loggar in med ditt personnummer och lösenord minst en gång per år. Därefter kan du söka bland våra lediga objekt och själv göra din intresseanmälan.

  • Hur får jag enklast veta när det finns ledig lägenhet?

  • Du kan anmäla dig till vår sökprenumerationstjänst då vi skickar ett e-postmeddelande till dig när det finns en ledig lägenhet som stämmer med dina önskemål.

  • Hur fungerar bostadsuthyrningen?

  • Alla lediga lägenheter finns tillgängliga på vår webbsida. Här kan du själv göra en intresseanmälan för just den lägenhet du vill hyra. Lediga lägenheter ligger ute i sju dagar. Ibland har vi snabbuthyrning och då ligger de ute i tre dagar. 

  • Kan jag överlåta mina köpoäng till någon annan?

  • Nej, du kan inte överlåta dina köpoäng till någon annan. Du kan inte heller slå ihop din kötid med en medsökande.

  • Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?

  • Kalmarhem är papperslösa. Du hittar uppgifter för betalning under Mina sidor. Logga in med ditt personnummer och lösenord och du hittar uppgifterna under Min hyra.

  • Kan jag betala hyran med e-faktura?

  • Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.

  • Kan jag betala hyran via autogiro?

  • Ja. Logga in med ditt personnummer och lösenord under Mina sidor. Under Bo hos oss hittar du blanketten som används för att anmäla autogiro. Skicka den sedan till Kalmarhem. Det kan ta upp till två månader innan denna tjänst är aktiverad.

  • Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?

  • Du säger upp lägenheten på ditt giltiga hyreskontakt, här hittar du uppsägningsblankett. Denna blankett skickar du till Kalmarhem eller lämnar in till Kundservice. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre kalendermånader förutom vid dödsfall då det är en månads uppsägning. Uppsägningen räknas från den sista dagen i den månad du säger upp lägenheten. Om ni är två som står på kontraktet måste båda skriva under uppsägningen.
    Exempel: Du säger upp den 4 mars, uppsägningstiden räknas då från den sista mars till den sista juni. Din uppsägningstid är tre kalendermånader.

     

     

  • Mina grannar stör mig med högt tv-ljud och höga skrik, vad gör jag?

  • Dagtid tar du kontakt med Kalmarhems Kundservice, tel 0480-44 75 00. Utanför kontorstid ringer du vår störningsjour, tel 0480-225 20.

  • Vart vänder jag mig om något måste åtgärdas i lägenheten?

  • Först vill vi att du läser våra vanligaste felanmälningar och hur du själv kan fixa felen. Då slipper du vänta flera dagar på att få hjälp. Om du behöver hjälp är du välkommen att göra en felanmälan här på webben. 

  • Jag har skadedjur i min lägenhet, hur gör jag?

  • Kontakta Anticimex på 0480-408850.